Als ondernemer heeft u passie voor- en staat u natuurlijk achter de producten die u verkoopt in uw winkel of webshop. Het enthousiasmeren en overtuigen van klanten kan soms alleen een uitdaging zijn. U vraagt zich wellicht af: ‘Hoe verkoop ik meer tuinartikelen?’ In deze blog geven wij u 10 tips die u kunnen helpen bij de verkoop van meer tuinartikelen, tuinzaden en tuingereedschap.
Inhoud
Wees zichtbaar
Geef demonstraties
Organiseer workshops
Zorg voor goede productinformatie
Biedt een breed assortiment aan
Zorg voor goede service
Maak gebruik van social media
Biedt aanvullende diensten aan
Maak gebruik van seizoensgebonden verkoop
Biedt kortingen en promoties aan
Tip 1. Wees zichtbaar
Zorg dat uw tuinartikelen op een opvallende manier worden gepresenteerd in uw winkel, bijvoorbeeld door nieuwe producten in de etalage tentoon te stellen. Ook is het plaatsen van artikelen op ooghoogte bewezen effectief om producten te laten opvallen. Dit zal de aandacht van voorbijgangers trekken en kan ze ertoe aanzetten om een aankoop te doen, of in ieder geval een aantal producten met elkaar te gaan vergelijken. Bij Tuinplus hebben we actuele schappenplannen om onze producten in uw winkel volledig tot hun recht te laten komen. Ook inspireren wij u graag voor thema-inrichtingen voor bijvoorbeeld de periode rond de kerst of pasen.
Naast de zichtbaarheid in de winkel is het ook belangrijk om online zichtbaarheid te creëren. Een voorbeeld om nieuwe producten uit te lichten is door op de homepagina hier een aparte sectie van te maken. Daarnaast is een blog met tips ook erg handig om nieuwe producten te introduceren.
Tip 2. Geef demonstraties
Als u tuinartikelen heeft die niet meteen voor zichzelf spreken, biedt dan demonstraties aan. Dit geeft klanten de kans om het product in actie te zien en zal hen helpen om een beter beeld te krijgen van hoe het werkt en wat het kan doen. De invulling van deze demonstratie kan op twee manieren plaatsvinden. De demonstratie kan fysiek plaatsvinden in de winkel, maar ook door middel van een video op social media.
Tip 3: Organiseer workshops
Organiseer workshops waarin u klanten tips geeft over hoe ze hun tuin kunnen verbeteren en welke producten ze daarvoor nodig hebben. Dit is niet alleen een manier om meer producten te verkopen, maar ook om klanten aan u te binden. Deze workshops kunnen zowel fysiek als online plaatsvinden.
Tip 4: Zorg voor goede productinformatie
Zorg ervoor dat uw klanten voldoende informatie hebben over de producten, zoals afmetingen, materialen en gebruik. In de winkel kan dit gedaan worden door de klanten aan te spreken en te voorzien van de passende informatie. Ook kunt u gebruik maken van onze eigen displays. Daarnaast kan via de webshop een duidelijke productomschrijving voldoende zijn. Dit helpt klanten om een weloverwogen beslissing te nemen en zal ervoor zorgen dat ze tevreden zijn met hun aankoop.
Tip 5: Biedt een breed assortiment aan
Zorg ervoor dat u een breed assortiment aan tuinartikelen aanbiedt, zodat klanten bij u terecht kunnen voor alles wat ze nodig hebben. Dit zal hen ertoe aanzetten om bij u te blijven winkelen en zal ervoor zorgen dat u meer verkoopt.
Tip 6: Zorg voor goede service
Zorg ervoor dat u uw klanten een goede service biedt. Dit betekent dat u klanten vriendelijk en behulpzaam te woord staat, vragen beantwoordt en ze helpt om de juiste producten te vinden. Tevreden klanten zullen terugkomen en aanbevelingen doen. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar een tevreden klant is de beste verkoper.
Tip 7: Maak gebruik van social media
Maak gebruik van social media om de verschillende tuinartikelen te promoten. Plaats foto's en informatie over uw producten of vraag klanten om hun ervaringen te delen. Dit zal ervoor zorgen dat meer mensen bekend raken met uw producten en de ervaringen van klanten zorgen voor vertrouwen bij andere klanten.
Tip 8: Bied aanvullende diensten aan
Bied aanvullende diensten aan, zoals tuinontwerp of tuinonderhoud. Dit geeft klanten een beter idee wat er mogelijk is met hun tuin of hoe deze verbetert kan worden en zal hen ook ertoe aanzetten om meer producten bij u te kopen.
Tip 9: Maak gebruik van seizoensgebonden verkoop
Maak gebruik van seizoensgebonden verkoop, want dat biedt extra sfeer in de winkel. Seizoensgebonden producten bevorderen de verkoop omdat de consument altijd een ruim aanbod heeft om uit te kiezen en daardoor het hele jaar door kan tuinieren. Ook speelt u op deze manier in op de vraag van uw klant. Neem contact op met onze accountmanagers voor advies over het samenstellen van het seizoensgebonden assortiment en bijvoorbeeld thema presentaties.
Tip 10: Bied kortingen en promoties aan
Bied kortingen en promoties aan om klanten ertoe aan te zetten om meer bij u te kopen. Dit kan bijvoorbeeld door bundelkortingen aan te bieden wanneer klanten meerdere tuinartikelen of tuinzaden tegelijk kopen, of door kortingsbonnen uit te delen aan nieuwe klanten. Ook het organiseren van een uitverkoop kan een goede manier zijn om oude voorraad kwijt te raken en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken.
Kom in contact met een van onze accountmanagers
Door deze tips toe te passen, kunt u ervoor zorgen dat u meer tuinartikelen verkoopt en dat klanten tevreden zijn met hun aankopen en de service die u biedt. Wilt u meer weten over alle gegeven tips en wenst u graag in contact te komen met een van onze accountmanagers? Neem dan hier contact met ons op. Als zaden groothandel, producent en leverancier van diverse tuinartikelen staan wij u graag bij met de nodige informatie. Meer weten over Tuinplus? Lees meer over de jarenlange ervaring van tuinplus op de over ons pagina.