Als tuinwinkelier weet je als geen ander hoe belangrijk een goed georganiseerde winkelindeling is. Een slechte winkelindeling kan snel leiden tot verwarring en uiteindelijk tot minder omzet. Daarom is het cruciaal om je winkel zo in te richten dat de klanten snel en efficiënt het juiste product kunnen vinden.
We vertellen je graag meer over veelgemaakte fouten als het aankomt op de winkelindeling van tuinwinkels. Ook gaan we dieper in op hoe deze fouten te vermijden zijn en hoe je meer omzet kan genereren. We geven praktische tips om je winkel zo in te richten dat de klanten een optimale winkelervaring hebben.
1. Slechte winkel navigatie: voorkom frustratie bij klanten
Klanten komen vaak met een doel de winkel in. Wanneer de klant het product dat zij zoekt niet kan vinden, zal de klant de winkel verlaten zonder iets te kopen. Precies om deze reden is het belangrijk om je winkel logisch in te delen, want op deze manier loop je omzet mis. Een tip hiervoor is om vergelijkbare producten bij elkaar te plaatsen en duidelijke bewegwijzering te plaatsen door de winkel heen. Zo kunnen klanten makkelijker vinden waar ze naar op zoek zijn.
2. Slechte presentatie: presenteer je producten op een aantrekkelijke manier
Klanten kunnen gemakkelijk producten over het hoofd zien als deze niet op de juiste manier worden gepresenteerd. Hierdoor kan je ook omzet mislopen en dat is onnodig. Bij Tuinplus hebben we meerdere schappenplannen per merk, waardoor de producten logisch ingedeeld kunnen worden. Daarnaast hebben we ook aantrekkelijke displays voor zaden, displays voor tuinartikelen en displays voor vogelvoer. Met deze displays en schappenplannen kunnen de producten logisch en aantrekkelijk ingedeeld worden.
3. Onvoldoende voorraad: loop geen omzet mis
Wanneer een product uitverkocht is in de winkel dan loop je omzet mis en dat wil je voorkomen. Het is daarom belangrijk om de voorraad goed bij te houden. Dit kan gedaan worden door regelmatig te tellen of een automatisch voorraadsysteem te integreren. Wanneer een product bijna op is, kan deze op tijd worden bijbesteld en hoef je geen nee te verkopen aan de klanten. Via het klantenportaal van Tuinplus breng je snel in kaart wanneer je een specifiek product voor het laatst hebt besteld en in welke kwantiteit. Herhaalbestellingen zijn eenvoudig en snel geplaatst kunnen wij binnen enkele dagen leveren. Mocht je vragen hebben, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
4. Gebrek aan seizoensproducten
In de tuinbranche zijn seizoensgebonden producten heel belangrijk. Twee voorbeelden zijn bloembollen en kerstversiering. Koop deze producten op tijd in, zodat ze ook op tijd binnen zijn en je de klanten geen nee hoeft te verkopen. Wanneer de producten tijdig binnen zijn zullen de klanten de producten bij jou kopen in plaats van bij de concurrent.
5. Geen upselling: informeer klanten over extra producten
Sommige klanten hebben weinig kennis van bepaalde producten en daarom is het belangrijk om ze goed te informeren. Bij tuinzaden kan het bijvoorbeeld belangrijk zijn om ze eerst in een kleine kas te kweken voordat de zaden geplant worden in de tuin. Laat je klanten dit weten. Hiermee informeer je de klant niet alleen, maar maak je het upsellen van producten ook eenvoudiger en natuurlijker. Zo genereer je tevreden klanten en tevens meer omzet.
Tuinplus is jouw partner op het gebied van tuinzaden en tuinartikelen
Zorg voor een optimale winkelervaring met deze vijf tips en als resultaat krijg je tevreden klanten en meer omzet. Als zaden groothandel en leverancier van tuinartikelen weten we hoe belangrijk het is om een goede winkelinrichting te hebben en daarom bieden we een breed assortiment aan producten en displays aan. Bekijk ons gehele assortiment of neem contact op voor meer informatie over de optimale winkelindeling passend bij jouw doelgroep.